Reklama
 
Blog | Petr Hamáček

V pondělí byla stávka učitelů, vzpomínáte?

Už nám dochází trpělivost. Chceme více peněz. My Vám ukážeme, jak nás budete potřebovat. S tímto přesvědčením šli zřejmě odboráři do pondělní stávky. Zvolili jako obvykle originální termín. V pondělí. K čemuž je vede zřejmě trapná pohnutka, aby se zapojilo více účastníků, neboť jim prodlouží víkend. Oponenti toho pak náležitě využili.

Už nám dochází trpělivost. Chceme více peněz. My Vám ukážeme, jak nás budete potřebovat. S tímto přesvědčením šli zřejmě odboráři do pondělní stávky. Zvolili jako obvykle originální termín. V pondělí. K čemuž je vede zřejmě trapná pohnutka, aby se zapojilo více účastníků, neboť jim prodlouží víkend. Oponenti toho pak náležitě využili.

            Trapností číslo dvě je, že odborářům vadí, že přidáno dostanou z nalezené půl miliardy ti kvalitnější učitelé. Inflací prý trpí všichni stejně. Nejsem ekonom ale inflací trpí více ti, kteří mají nižší příjem. V případě učitelů jsou to tedy učitelé s kratší praxí, neboť mají o 30% menší plat. Nejsou totiž tak zkušení. Odvádějí naprosto stejně odpovědnou práci. Mají na starosti stejných třicet dětí a ručí za ně stejně jako o třicet let starší kolega.

Na druhou stranu jsou to velmi často právě oni, kteří se zapojují do různých projektů a zkvalitňují výuku novými metodami. Je to přirozené, přicházejí do školy čerství a nabytí ideály. Když má škola štěstí, tak přijde dokonce i někdo, kdo je schopen se domluvit cizím jazykem, ač příslušný jazyk nestudoval.

Reklama

            Odboráři nikde neříkají, že za vlády sociální demokracie se přidávalo procentuálně stejně všem, což přinášelo zvětšování rozdílu v korunovém vyjádření mezi mladšími a staršími a ještě ke všemu neustále klesala složka, kterou mohl ovlivnit ředitel. Po delší dobu to činí zhruba deset procent peněz určených na platy. Záleží, jak je škola velká a také, zda má ředitel odvahu propouštět.

            Třetí důvod, proč tento termín byl tak hloupý je ten, že přinesl více problémů pedagogům než rodičům. Ačkoli se to většině české společnosti nezdá, učitelé mají mnoho práce i mimo samotné učení, kromě toho je potřeba připravovat hodnocení. Stávka Vás nebude omlouvat, že nemáte vše dokončené, tak jak to vedení požaduje. V praxi se tedy stávalo, že stávkující učitelé šli do školy a pracovali – zadarmo.

            Čtvrtým důvodem je naprosté nevyužití stávky. Co je to za stávku, když o pondělí už ve čtvrtek nevíte. Ještě pět takových stávek a bude z ní kolorit.

            Posledním, za co si odbory zaslouží kritiku je, že dovolují protest učitelů zneužívat i dalším skupinám namátkou protiradarovým aktivistům, kritikům poplatků u lékaře nebo penzijní reformy.

            Zkrátka a dobře, abych se v pondělí nedostal do konfliktu se svým přesvědčením, tak jsem nestávkoval a po šest hosin jsem poctivě psal zprávy o svých aktivitách, tak abych je nemusel psát po odpolednech. Do konfliktu jsem se naopak dostal s naším odborovým předákem, který má s tímto názorovým rozdílem stále problém. Bylo by zajímavé zjistit, co bylo motivací stávkujících, loajalita ke stávkujícím kolegům nebo jejich přesvědčení.

            Nechci však vůbec říci, že je odměna učitelů za jejich práci v pořádku. Nemohu pochopit, jak je možné, aby v podhodnoceném školství klesly dále reálné platy. Čemu už vůbec nerozumím je, že slibované navýšení o 1,5% se v 11 milionovém rozpočtu školy projevilo navýšením o 40 000 Kč (asi 0,36%). Ano, klesl počet žáků ale nikoli odučených hodin.