Reklama
 
Blog | Petr Hamáček

Plošné propouštění jako laciné heslo

Vládní koalice se vrhla do úsporných opatření, a tak vláda přišla (pokolikáte již?) s návrhem na plošné snížení zaměstnanců ve státní správě. Vzápětí byla veřejnost upozorněna, že snižování stavů se netýká jen těch nenáviděných byrokratů ale také učitelů. M. Ševčík dokonce v rádiu došel ke geniálnímu a nečekanému závěru, že pokud klesá počet dětí ve školách měl by klesat i počet zaměstanců.

Nechci se zabývat úředníky, ale učiteli, neboť se domnívám, že situaci trochu rozumím. Ve školství pracuji několik let a přežil jsem před několika lety dvojí plošné propouštění a chtěl bych vědět, k čemu je plošné propouštění dobré.

Má základní výtka se týká něverohodnosti plošného snižování a zbabělosti ministerských úředníků. Měli by totiž odvážně prohlásit, nebudeme snižovat plošně, neboť to ve školství není možné, ale v každém okrese nalezneme jednu nebo dvě školy, jejchž zavření bude danou oblast nejméně bolet. V tomto případě by bylo možno dokonce se záměrem vlády souhlasit, protože utrácet peníze na vzdělání, tím způsobem, že budu nákladně udržovat školy pro 150 dětí, které jsou dimenzovány pro 400 a více – tzn. platit energie, mzdy a něco málo na pomůcky – je pouhé mrhání peněz.

Takto vyhlášený záměr by samozřejmě vzbudil obrovskou vlnu nevole, všichni a věřím, že i Respekt by začali upozorňovat na to, že zavření školy v Horní Dolní ohrožuje identitu obce a nevím jaké další nesmysly. Málokdo se podívá na situaci z nadhledu, aby zjistil, že je poněkud nefér, že učitel/ka v té Horní Dolní doposavad pracoval/a a nesl/a zodpovědnost pouze za např. 8 dětí, zatímco jeho kolega/yně ve městě se stará o dětí 25. Dostáváme se do zvláštního myšlenkového paradoxu, chceme snížit počet učitelů, protože se snižuje počet dětí, ale nechceme zavřít školu v obci, kde je málo dětí. Taková koncentrace škol, především venkovských by byla žádoucí i z dlouhodobého hlediska, škola, která nemá dvě paralelní třídy, znamená pro vašeho potomka, že přinejmenším na některé předměty má učitele, který si doplňuje úvazek. Malá škola také znamená nedostatečné vybavení. Menší počet učitelů také znamená menší nápaditost výuky. Nemluvím o vytváření tisícových molochů ale o školách o počtu 500 – 700 žáků.

Reklama

Na problém se pak můžeme podívat i z druhé strany. V horizontu čtyř pěti let bude stoupat počet školáků, kde pak budou ředitelé škol shánět učitele? Když chci zavádět školní vzdělávací program a požaduji po učitelích, aby pracovali s žáky ve skupinách, nepotřebovali by snížit počet žáků ve třídách na nějakých 20-23 dětí? Když neustále křičím, že žáci mají být integrováni (s poruchami chování, tělesným postižením aj.), není to důvod pro snížení počtu dětí ve třídě? Jak snížím počet žáků ve třídě? Rozdělím třídu mezi dva učitele. Potřebujeme opravdu snížit počet učitelů na základních školách?